På FynBus.dk kan du se den samlede information om Flextrafik og de forskellige kørselstyper. Du kan fx læse om priser, rejseregler og rejsegaranti.

Læs mere om Flextrafik her

Scan QR-kode

Det betyder, at når du fremover logger på for eksempel din netbank, borger.dk eller skat.dk på din computer eller tablet, skal du fremover scanne en såkaldt QR-kode på computerskærmen, før du kan godkende din handling. Det skal være med til at sikre, at brugeren der godkender med MitID-app, selv har startet handlingen og dermed minimere risikoen for svindel. 

QR-koder minder lidt om stregkoder, men i stedet for striber består den af firkantede mønstre, som kan gemme masser af data. Du kan scanne QR-koden med dit kamera inde fra MitID-appen. Når koden er scannet, føres du videre til MitID-appen, hvor du skal godkende login eller overførsler.

Ændringen gælder kun for appen og ikke, hvis du normalt bruger kodeviser eller kodeoplæser. Du skal derfor anvende MitID, som du gør i dag.

Vælg QR-koder eller engangskoder

QR-koden der anvendes i den nye løsning er ikke tilgængelige for helt blinde, men kan anvendes af nogle svagsynede. Hvis din MitID-app er fuldt opdateret, kan du til gengæld vælge, om du fremover vil anvende QR-koder eller engangskoder. Det ændrer du under indstillingspunktet i MitID. Som udgangspunkt er QR-koder valgt, og såfremt du vælger engangskoder, vil du få oplyst, at det er en mindre sikker løsning end QR-koden, men løsningen er derimod tilgængelig. Når du skifter mellem QR-koder og engangskoder, vil der gå en time, før ændringen træder i kraft.

Engangskoder med alternativ

Hvis du er skiftet fra QR-koder til engangskoder og logger på med dit brugernavn, vil du blive præsenteret for en besked om, at du skal åbne MitID-appen og verificere dig selv. Herefter kommer der en 4-cifret kode frem på skærmen, som du kan læse med din skærmlæser eller forstørrelse. Disse fire cifre skal indtastes i MitID-appen. Når du har gjort dette, trykker du på ”næste” knappen, og du mødes af det sædvanlige godkendelsesvindue i appen, som du plejer.

Som JAWS-bruger er den 4-cifrede kode typisk et par linjer over eller under, der hvor JAWS har fokus. Du har god tid til at finde koden og indtaste engangskoden.

Nemmere adgang til MitID-appen

Den anden del af opdateringen betyder, at det bliver nemmere at godkende handlinger på mobiltelefonen. Hvis man i dag vil godkende et køb med MitID, skal man selv finde vej til MitID-appen. Det bliver dog nemmere fremover, da du med opdateringen kan trykke på ”Åbn MitID app” for at komme direkte videre til appen.

Ja, der findes en Flextrafik-app både til iPhone og Android. Appen er gratis at downloade (din teleudbyder kan dog opkræve for dataforbrug).

Rejser, der mangler information, kan være bestilt eller ændret pr. telefon. I de tilfælde har vi desværre ikke mulighed for at vise informationen her på siden eller i app’en.

 

Har du bestilt en Plustur via Rejseplanen, kan du se alle informationer om din Plustur på rejseplanen.flextrafik.dk.

Flextur:
Med Flextur kan du bestille ture mellem fynske nabokommuner, der tilbyder Flextur.


Du kan ikke bestille Flextur til/fra Jylland eller Sjælland.

Handicapkørsel:
Du kan bestille handicapkørsel til hele Region Syddanmark her på siden eller i app’en.

Hvis din tur skal kombineres med tog, skal du senest 14 dage før ringe til FynBus Flextrafik på tlf. 63 11 22 55 (tast 1).


Skal du rejse internt i andre regioner end Region Syddanmark, skal du ringe til FynBus Flextrafik senest 2 timer før på tlf. 63 11 22 55 (tast 1).

Betalingskort:

Du kan betale med en række betalingskort bl.a. Visa/Dankort, MasterCard, Maestro Card, Electron, Vpay og JCB. Du tilmelder kortet her på siden, og betalingen trækkes automatisk. Du skal ikke medbringe betalingskortet i bilen.

 

Kontant betaling (kun Handicapkørsel):

Hvis du vælger kontant betaling, skal du huske at medbringe sedler/mønter til chaufføren.

Flextur:
Alle kan oprette sig til Flextur, hvis de har et MitID og er fyldt 15 år.

Handicapkørsel og anden visiteret kørsel:
Din kommune skal visitere dig til kørslen, før du kan bestille.

Når du opretter en ny bruger, eller hvis du får et nyt betalingskort, skal du tilknytte dit betalingskort til din bruger. Hvis du har fået nyt betalingskort, skal du logge ind og gå ind i menupunktet ’Bruger’. Klik herefter ’Skift betalingskort’ og følg trinene.


Dit betalingskort skal to-faktor-godkendes via NETS 3-D Secure. Du godkender enten vha. NemID/MitID eller en engangskode, som du modtager i en SMS-besked. Hvis du vælger godkendelse med NemID/MitID, skal du enten have NemID nøgleviser / MitID kodeviser eller NemID-app'en / MitID-app'en. Du kan ikke bruge NemID papkort. Vælger du at godkende med en SMS-kode og et kodeord, skal du være oprettet her: https://enroll.3dsecure.no/nets-nemid-enroller/EnrollSite

Handicapkørsel
Du kan bestille Handicapkørsel til dig selv og op til 2 medrejsende, hvis du angiver det i bestillingen. Vær opmærksom på, om betalingen for alle rejsende opkræves på dit betalingskort eller om du skal have kontanter med til chaufføren.


Med Handicapkørsel kan medrejsende være børn, og børn op til 15 år betaler halv pris. Børnerabatten kan dog ikke registreres, når du bestiller via fynbus.flextrafik.dk eller via appen ”Flextrafik”, børnerabatten kan kun registreres ved telefonisk bestilling.

Flextur
Du kan bestille Flextur til andre end dig selv. Ved bestilling af rejser vil du blive opkrævet betalingen.

Ved bestilling af rejser, hvor du ikke selv rejser med, er det vigtigt, at du benytter feltet ”Navn på rejsende, hvis ikke det er dig selv”, da chaufføren dermed får besked om hvem, der skal med.


Der gives ikke børnerabat på Flextur, og du skal ved bestilling derfor enten angive børn som medrejsende eller benytte feltet ”Navn på rejsende, hvis det ikke er dig selv”.


Fastspænding af børn i bilen skal ske efter gældende lovgivning. Børn under skolealder skal ledsages af en person på 12 år eller derover. Du skal selv medbringe autostol eller sæde.


Du skal oplyse, hvis du medbringer autostol, da disse også optager plads i bilen.

Du skal slette turen og oprette en ny.

Afbestilling af rejser skal ske hurtigst muligt og senest 1 time før rejsens start.

En rejse kan afbestilles via din rejseoversigt, når du er logget ind på fynbus.flextrafik.dk eller via app'en "Flextrafik". Du kan se, at rejsen er afbestilt, når den er fjernet fra oversigten over dine kommende rejser.

Du kan ikke selv ændre din adresse på din bruger. Adresseoplysninger opdateres løbende ud fra dit cpr-nummer. Er din adresse ikke opdateret en uge efter, du har skiftet adresse, kan du kontakte FynBus på flextrafik@fynbus.dk med en kort beskrivelse af problemet og dit navn og telefonnummer.

 

Hvis du har beskyttet adresse bedes du kontakte FynBus på flextrafik@fynbus.dk med en kort beskrivelse af problemet og dit navn og telefonnummer.

Du logger ind med den mailadresse og den kode, du valgte ved oprettelse. Der er mulighed for at klikke på ”Glemt kode” på siden, hvor du logger ind.

Du kan også logge ind med MitID.

Hvis du har problemer med at logge ind, kan du kontakte FynBus på flextrafik@fynbus.dk med en kort beskrivelse af problemet og dit navn og telefonnummer.

Nej, det er ikke muligt for virksomheder at oprette sig som brugere.

Når du bestiller en tur til at være ‘senest fremme’, kan du opleve at være fremme op til 30 min. før det tidspunkt, som du har oplyst. De 30 min. gør det muligt for os at koordinere og planlægge kørsel med andre kunder og samtidig sikre, at du når det, du skal.

Nedenfor finder du vejledninger til synshæmmede og til brug ved skærmoplæser.